Tri
logoCKRBO

commitment

Commitment: wat is dat?
Vertraging bij het realiseren van verbeteringen ligt vaak aan een gebrek aan commitment. Wat is dan commitment? Vrijwel iedereen blijft het antwoord op die vraag schuldig.
Door: Walther Ploos van Amstel

Het is najaar en de agenda staat vol met beurzen en congressen. Dat zijn steevast mooie gelegenheden om bij te praten met vakgenoten. Soms voelt dat netwerken een beetje alsof we in de kroeg staan en met een biertje in de hand klagen dat onze partners thuis ons niet begrijpen. Managers en adviseurs vertellen dat hun ‘geweldige’ plan maar niet bij het management op de agenda komt of dat de uitvoering is vast gelopen. Op mijn vraag waarom antwoordde een jonge collega: er is geen commitment. Tja, dan houdt alles op, reageerde ik vol begrip. Maar, hoe regel je commitment eigenlijk?

Geen idee
Gyuri Vergouw sprak op een congres van de Hogeschool van Amsterdam. Gyuri vond stapels managementboeken, waarin de managementgoeroes steeds herhalen dat commitment nodig is, zonder ook maar een idee te geven over wat dat abstracte begrip betekent.
Vertraging bij het realiseren van verbeteringen ligt vaak aan een gebrek aan commitment. Wat is dan commitment? Vrijwel iedereen blijft het antwoord op die vraag schuldig. Zelfs mijn spellingscontrole kent het woord ‘commitment’ niet.

Gouden formule
Als je niet weet wat het is, hoe kun je dan het gebrek hieraan oplossen? Gyuri Vergouw schreef er een boek over: ‘Commitment, de belofte van betrokkenheid en bevlogenheid in organisaties’. Er is een gouden formule voor commitment: CVT = M * ED * ES * O * (V*T). Dat moet veel managers aanspreken. Wij houden toch van cijfers, formules, statistieken en duidelijke recepten?

Visie
CVT is de commitment voor de veranderingen die nodig zijn. Dat wil je bereiken in de organisatie en met alle partners in de logistieke keten. Daarvoor is eerst een visie en een missie nodig (M). Zoals CoolBlue gewoon de meest gewaardeerde webwinkel wil zijn en de eigenaren daarmee heel veel geld willen verdienen. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Druk en ontevredenheid
Er is ook externe druk (ED) nodig. Klanten die weglopen, een overheid die besluit je onveilige magazijn te sluiten of een milieuzone in Utrecht die jouw bestelbusjes aan de ketting legt. Dan moet je daarover ook nog eens ontevreden zijn (O), anders voel je geen pijn. Iedereen vindt dat de binnenstedelijke bouwlogistiek schoner en stiller moet, maar de meeste aannemers interesseert het nu nog niets.

Menselijke maat
Er moet zicht zijn op de eerste stappen (ES). Beter presteren vraagt om klantgerichtheid, de juiste processen in de keten, samenwerking met leveranciers en klanten, inzicht in de kosten, moderne informatie- en communicatietechnologie en, niet in de laatste plaats, slimme medewerkers. Een aanpak op alle fronten dus; een niet te overziene rijstebrijberg. Waar moet je in hemelsnaam beginnen?

Behapbaar
De eerste stapjes op weg naar de visie moeten helder zijn, in de tijd zijn gefaseerd, resultaat brengen en niet in de laatste plaats met elkaar samenhangen. Voor commitment moeten veranderingen behapbaar zijn. Niet in de laatste plaats zijn de vaardigheden en talenten van management en medewerkers om te kunnen veranderen een noodzakelijke voorwaarde (V*T). Voel je een gebrek aan commitment, dan biedt Gyuri’s recept voor commitment een goede behandelmethode voor meer betrokkenheid, bevlogenheid, binding en bezieling. Vraag elke keer als iemand klaagt over commitment gewoon voor de vuist weg: wat is dan commitment? Dan wordt het gesprek pas echt interessant. - terug naar trainingen -

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek.